HIDUPKU PENUH BERHARGA.. (Bahagian 2)

Shamsul Anuar Ahmadimage069

Ku gagahkan semangat untuk terus menaip mengenai kehidupanku. Aku bukanlah orang yang hebat-hebat dan dikenali ramai, kisah hidupku ini hanyalah untuk diriku sahaja, ku coretkan kisah ini hanya untuk diriku, sebagai ingatanku kepada pengalaman hidup yang pernah aku tempuhi selama ini. Setiap orang ada pengalaman didalam kehidupannya, pengalaman hidup adalah ilmu yang berharga didalam kehidupan manusia. Manusia boleh menangis, gembira, sedih, riang, ceria, cemburu, malu, takut, gementar, sakit hati, geram, tak puas hati, marah dan macam-macam perasaan lagi akan timbul bila mengenangkan kembali pengalaman hidup yang silam. Pengalaman hidup adalah satu pengajaran yang berharga, pengajaran tanpa buku, kelas dan guru. Jika kita mengamati kehidupan kita yang telah lepas, pasti kerinduan pada zaman silam mengimbau kembali didalam kotak fikiran kita. Sepasang suami isteri pastinya akan tersenyaum bila menceritakan pengalaman mereka sebelum kahwin, seorang usahawan yang berjaya pasti merasa sedih bila mengingatkan kembali apa yang dia lalui sebelum mengecap kejayaan pada hari ini, seorang ayah akan merasa bahagia bila nostalgia lama mengenai pendidikan anak-anaknya yang berjaya pada hari ini dan macam-macam lagi perasaan yang menyentuh jiwa dan nurani bila kita kembalikan fikiran kita pada pengalaman-pengalaman hidup kita yang telah lepas.

Sebagaimana sebelum ini aku banyak meceritakan kehidupan remajaku ketika berumur belasan tahun. Pada kali ini aku akan menceritakan kehidupanku bila usiaku meningkat 20an. Umur ini adalah umur kematangan untuk berfikir, umur seorang pemuda yang masih fresh, umur yang melambangkan pertengahan remaja. Bila umurku mencapai usia 20 tahun, aku teruskan kehidupanku ini. Aku telah memasuki sebuah IPTA tempatan di dalam Negara. Sebenarnya aku bercita-cita untuk melanjutkan pelajaranku ke Mesir, memang niat ini telah aku simpan semasa aku menduduki exam STAM lagi, disebabakan beberapa halangan yang tidak dapat dielakkan, maka aku terpaksan menersukan pengajianku di IPTA tempatan. Walaupun begitu, aku amat bersyukur kepada Allah kerana tempat pengajianku itu hamper sama pengajiannya dengan Universiti Al-Azhar melainkan sistem kehadiran kuliahnya sahaja berbeza dengan Al-Azhar, di Al-Azhar tidak mewajibkan pelajarnya menghadiri kuliah dan tidak ada attendant. Pernah seorang bertanya kepada Syeikhkul Al-Azhar kenapa Al-Azhar tidak mengwajibkan pelajarnya memasuki kuliah? Jawapan mudah dari Syeikhul Al-Azhar ialah ‘ Aku mahu melihat keikhlasan hati-hati yang cintakan ilmu’. Ini yang membuatkan aku mencintai Al-Azhar dan berniat untuk menjadi sebahagian warga Al-Azhar. Tetapi apakan daya, hajatku tidak kesampaian. Aku telah mendaftar ke sebuah IPTA di Malaysia, aku mengambil jurusan Syariah, memang aku meminati jurusan syariah dan fiqh.

Selepas menjadi pelajar IPT, keterbatasanku untuk bergiat didalam gerakan dakwah. Aku gunakan masa yang ada untuk betul-betul serious didalam menuntut ilmu. Ada kawan-kawan yang mengajak untuk memasuki gerakan dakwah tapi aku tolak dengan cara baik. Bukan aku tak nak, tapi aku ada perancangan sendiri didalam gerakan dakwah. Pada semester pertama aku berada di IPT, aku banyak menyampaikan tazkirah selepas Asar dan Isyak di surau Camellia Court, niat aku bukan nak tunjuk pandai dan alim tapi hanyalah sekadar hendak berkongsi ilmu. Di Universiti ini jugalah aku banyak mendapat bimbingan daripada lecture-lecture didalam menuntut ilmu. Sebelum ini aku telah didedahkan dengan kitab-kitab Arab tapi tidaklah banyak sangat, bila aku sampai je kat sini, aku terpaksa bergelumang dengan kitab-kitab Arab dan buku-buku Inglish yang aku pun tidak memahami 100%. Ramai lecture-lecture aku bukan orang Malaysia tapi kebanyakkannya dari Negara Timur tengah. Pada peringkat permulaan memanglah susah belajar, tapi bila dah biasa, senanglah.

Guru-guru yang telah banyak membimbingku didalam segala ilmu ialah Dr, ayad, seorang Doktor yang berasal dari Iraq yang mengajarku Maharat Kitabah, Ustaz syed Salim yang mengajarku Al-Madhkal ila al-Fiqh wa al-Fatawa, Fiqh al-Ibadat, Fiqh Al-Muamalat dan zakat management system, Sir Akhdiat yang telah mengajarku Inglish 1 dan English for Academic Purpose 2 (writing). Ustaz Khairul Anwar daripada KUIS yang telah mengajarku mengenai kitab Al-IQNA dan kitab-kitab mazhab Syafei. Puan. Nik Salida Suhaila yang mengajarku Malaysian Legal Systems pada semester pertamaku. Dr. Rifai daripada Phd Al-Azhar yang telah banyak membimbingku didalam mengenal Akidah Islamiah melalui pengajarannya didalam kitab Jauharatul Tauhid yang dikarang oleh Syeikh Ibrahim Al-Laqqani. Ustaz Hamdallah yang banyak mengajarku bahasa Arab melalui subjek Maharat Muhadathah wa Kitabah. Madam Noraini yang Telah mencurahkan segala Ilmunya didalam mengajarku Bahasa Inggeris. Ustaz Ahmad yang telah mengajarku Maharat Istima wa Fahmu. Dr. Mariam Saidona Tagaranou daripada Philiphine yang telah mengajarku Principle Laws in Malaysia. Ustaz Ismail yang telah mengajarku Al-Arabiah Al-Ittisaliah. Ustazah Zulaili yang telah mengajarku ilmu Ulum Al-Hadith. Ustaz Ismail Kelantan yang telah mengajarku Ulum A-Quran. Ustaz Khairul Anuar Mohd Al-Bakri dari Terengganu yang banyak mengajarku mengenal ilmu Qiraat dan hafazan. Dr. Asma Akli dari Jazaair yang telah mengajarku kitab Al-Wajiz didalam madah Mabahith Al-Hukm dan Mabahith Adillat al-Ahkam, Dr. Asma Akli telah di transfer ke UIA. Ustaz Azhar yang telah mengajarku Ilmu Ad-Dakwah. Ustaz Abdul Manan yang bakal bertitle Doktor tak lama lagi telah mengajarku Tarikh Al-Mazahib wa Al-fatawa. Madam Masyitah yang juga akan bergelar Doktor tak lama lagi telah mengajarku Method Research. Dr. Adel yang berasal dari Libya telah mencurahkan ilmunya kepadaku didalam madah Sirah Rasul. Madam Fadilah dan Madam Intan telah banyak mengajarku Islamic Banking. Ustazah Syarianti telah mengajarku Fiqh Jinayat Islam melalui kitab Tasy’ri Jina’ie Islami Dr. Abdul Qadir Audah. Ustaz Yunus yang telah mengajarku Mabahith Dalalatu Alfaz dan Manahij Fuqaha. Ustaz Najib yang banyak mengajarku Tabung Haji Management System. Prof. Dr. Abdul Samat Musa yang telah mengajarku Administration Islamic Law In Malaysia. Dr.Zukifli Mohamad Al-Bakri yang telah banyak membimbingku didalam mencurahkan ilmunya didalam kitab Hikmatul Falsafatul Tasyri’, kitab Fathul Qarib, Madhkal Imam Syafei, Matan Baiquniah, Matan AJ-Jumriah, Matan Waraqat dan Matan Abi Syujak. Dr.Maraghni yang telah banyak memberi tips-tips didalam Muhadathah Hurrah. Ustaz Mushadad yang akan bergelar Doktor tak lama lagi telah banyak mengajarku Ilmu Fara’id. Dr. Ibrahim Al-Nagesi telah mencurahkan ilmunya padaku didalam ilmu Qawaid Fiqhiah. Prof. Dr. Ibrahim Mohd Khalaf Khilaf daripada Mesir yang telah mengajarku Fiqh Qada dan Ijtihad wa Ifta’.Ustaz Lokman seorang Lawyer yang tidak pernah kalah kes telah banyak membimbingku didalam Tutorial Fiqh Qada. Dr. Sodik Dor Annur yang telah mengajarku Mabahith Taarud wa Tarjih. Prof. Dr Inayah yang telah mengajarku Apek Perundangan dalam kewangan Islam.

Aku dah ceritakan sedikit sebanyak tentang hidupku tetapi aku belum lagi menceritakan secara formal tentang diriku.

Namaku

Shamsul Anuar Ahmad

Negeri Asalku

Kelantan Darulnaim (Jawi: كلنتن دار النعيم) atau nama pendeknya Kelantan merupakan sebuah negeri daripada 14 buah negeri di Malaysia yang kaya dengan sumber asli. Mempunyai keluasan lebih kurang 14,922 km², terletak di timur laut Semenanjung Malaysia, berhadapan dengan Laut China Selatan, dan bersempadan dengan Thailand (lihat peta). Kelantan ialah sebuah negeri agraria (pertanian) yang mempunyai banyak kawasan tanaman padi dan perkampungan nelayan.

Berdasarkan pada Bancian Tahun 2000, Kelantan mempunyai seramai 1,313,014 orang penduduk. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%. Berdasarkan bancian tersebut, 95% beragama Islam, diikuti dengan agama Buddha 4.4%, Kristian 0.2%, Hindu 0.2% dan lain-lain agama 0.2%.

Geografi

Rencana utama: Geografi Kelantan

Kelantan Darul Naim terdiri daripada 10 jajahan iaitu :-

Bandar-bandar utama di negeri Kelantan termasuklah Kota Bharu (ibu negeri), Pasir Puteh, Pasir Mas,Tanah Merah, Kuala Krai, Jeli, Rantau Panjang dan Pangkalan Chepa.

Iklim

Negeri Kelantan mengalami iklim tropika yang baik, di mana hampir setiap tahun hujan turun dengan berselang-seli mengikut bulan tertentu. Biasanya, hujan yang lebat akan berterusan selama beberapa hari atau selama beberapa bulan. Bulan-bulan yang mengalami hujan yang paling kerap ialah bulan November, Disember dan Januari, iaitu pada musim tengkujuh. Suhu setiap hari dianggarkan lebih kurang 21°C.

Sejarah

Bendera negeri Kelantan yang digunakan dari tahun 1912 hingga 1923. Sumber worldstatesmen[1]

Nama “Kelantan” dikatakan pencemaran daripada perkataan “gelam hutam”, iaitu nama Melayu bagi pokok Melaleuca leucadendron. Ada juga yang mengatakan bahawa namanya datang daripada perkataan “kilatan” atau “kolam tanah”.

Sejarah awal Kelantan tidak begitu jelas, tetapi temuan arkeologi mempertunjukkan kesan petempatan manusia di zaman prasejarah. Kelantan awal mempunyai perhubungan dengan Empayar Funan, Empayar Khmer, Srivijaya dan Siam. Kira-kira 1411, Raja Kumar, raja Kelantan, membebaskan negeri itu dari Siam. Beliau memakai gelaran Sultan Iskandar Shah apabila memeluk Islam. Kelantan kemudian menjadi sebuah pusat perdagangan yang penting pad akhir abad ke-15.

Pada 1499, Kelantan menjadi negeri vasal Kesultanan Melaka. Dengan kejatuhan Melaka pada 1511, Kelantan dibahagikan dan diperintah oleh ketua-ketua kecil. Dengan ancaman oleh Siam pada 1603, kebanyakan ketua kecil Kelantan bernaung di bawah Persekutuan Pattani Besar. Kerajaan pusat di Pattani membahagikan Kelantan kepada 4 wilayah iaitu Kelantan Timur, Kelantan Barat, Legeh dan Ulu Kelantan. Kira-kira 1760, seorang putera raja Kelantan Barat berjaya dalam penyatuan wilayah Kelantan sekarang. Tidak lama kemudian, pada 1764, Long Yunus iaitu putera raja Kelantan Timur, anak Long Sulaiman berjaya merampas takhta kerajaan dan mengisytiharkan diri sebagai Raja Kelantan. Walaubagaimanapun, dengan kemangkatannya, Kelantan dipengaruhi oleh Terengganu.

Pada 1800, Raja Muhammad mengisytiharkan diri sebagai sultan pertama Kelantan. Pada 1812, baginda melepaskan diri daripada pengaruh Terengganu dan menjadi negera ufti Siam yang berasingan. Pada 1820-an, Kelantan merupakan salah satu daripada negeri yang terbanyak penduduk serta termakmur di Semenanjung Tanah Melayu kerana berjaya mengelakkan perang dan pertikaian yang menimpa negeri-negeri di selatan dan barat. Siam terus memainkan peranan yang mustahak di Kelantan pada seluruh abad ke-19.

Di bawah syarat Perjanjian British-Siam pada 1909, Siam menyerahkan tuntutan Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis kepada Britain, dan Kelantan menjadi salah satu daripada Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu di bawah Residen British.

Kelantan merupakan tempat pertama di Malaya yang ditakluk oleh Jepun yang menyerangnya pada 8 Disember 1941. Semasa pendudukan Jepun, Kelantan sekali lagi dikawal oleh Siam, tetapi selepas kekalahan Jepun pada Ogos 1945, Kelantan kembali kepada pemerintahan British.

Kelantan menjadi sebahagian Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 dan bersama-sama dengan negeri lain, mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Pada 16 September 1963, Kelantan menjadi salah satu daripada negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia.

Kerajaan

Sultan Negeri Kelantan merupakan Ketua Perlembagaan Negeri. Di bawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan Negeri. Dewan ini melantikkan ahli Dewan untuk membentukkan Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO).

EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri. Menteri Besar yang dilantik oleh Sultan adalah daripada parti politik yang memenangi kerusi yang terbanyak di dalam Dewan Undangan. Menteri Besar Kelantan sekarang ialah Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga merupakan Mursyidul Am kepada parti yang memerintah negeri Kelantan, Parti Islam Se-Malaysia(PAS).

Budaya

Rencana utama: Budaya di Kelantan

Kelantan merupakan negeri yang berjiran dengan wilayah-wilayah selatan Thailand yang dikenali dahulu sebagai Negeri Patani Darul Salam. Dari segi sejarahnya, Kelantan mempunyai hubungan sejarah yang sangat akrab dengan Kesultanan Melayu Patani yang didokongi oleh Kesultanan Melayu Islam. Di mana Kesultanan Melayu Kelantan mempunyai pertalian darah dengan Kesultanan Melayu Patani dan juga Kesultanan Melayu Negeri Champa. Setelah Kesultanan Melayu Patani dikhianati oleh Siam dan British maka ia telah demonisasi oleh Thailand. Negeri Patani telah dipecahkan kepada wilayah-wilayah kecil yang terdiri dari Yala(Jala), Narathiwat(Menara), Patani dan Songkla(Senggora).

Di bawah perjanjian British-siam pada tahun 1948 demografi pemerintahan selatan Siam telah dipisahkan. Kelantan di bawah Malaysia manakala negeri-negeri Patani di bawah Thailand.

Oleh yang demikian Kelantan mempunyai budaya yang unik yang sangat berkait rapat dengan budaya Negeri Patani. Asimilasi antara budaya Melayu, Siam dan Islam menghasilkan permainan rakyat seperti Dikir Barat, Main Puteri, Mak Yong dan seumpamanya. Mak Yong dipengaruhi oleh budaya Siam (Thailand), sementara Dikir Barat pula mempunyai unsur-unsur Islam. Main Puteri pula dikatakan diresapi oleh budaya Hindu.

Kelantan juga kaya dengan makanan tradisional dan berlainan dengan makanan Melayu di negeri lain. Di antara makanan tradisional Kelantan yang berkhasiat dikenali sebagai budu.

Menteri Besar Negeriku.

BIOGRAFI TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

Ulama Dan Tokoh Politik Tanahair Yang Komited

Tenang, warak, penyabar dan pemurah adalah merupakan ciri-ciri utama yang terkandung di dalam peribadi Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang ke-5.

Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz adalah seorang ulama dan tokoh politik tanahair yang tidak asing lagi sejak lebih tiga dekad yang lalu. Tidak syak lagi, beliau adalah satu-satunya tokoh politik yang paling komited dan paling gigih memperjuangkan Islam sebagai ad-Deen yang perlu ditegakkan di negara ini.

Alhamdulillah, berkat kesabaran, kegigihan dan komitmennya yang total di dalam perjuangannya itu, akhirnya fajar kejayaannya sudah mula menyinsing di ufuk kenyataan hidup. Kelantan sudahpun dapat ditawannya. Berikutnya beliau telah dipilih untuk mengetuai kabinet Kerajaan Islam di negeri ini.

“Semacam ada persafahaman antara para malaikat di langit dan para pengundi di bumi,” kata Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz ketika mengulas kemenangan PAS dan Angkatan di dalam pilihanraya umum yang baru lalu.

Selaku Menteri Besar, Tuan Guru Haji Nik Aziz telah membuktikan keupayaan dan kecekapan beliau memimpin kerajaan Islam di negeri Serambi Mekah yang baru sahaja jatuh ke tangannya itu. Pelbagai saranan dan pembaharuan yang membina telah diperkenalkannya.

Beliau memotong gajinya sebanyak 40 peratus untuk Tabung Kewangan PAS Negeri Kelantan. Beliau enggan menerima elaun tahunan untuk menyediakan pelbagai juadah kerana menyambut hari raya. Beliau memberi amaran supaya para Exco, ADUN dan kakitangan kerajaan tidak melibatkan diri di dalam apa jua bentuk rasuah dan penyelewangan. Dan beliau mengambil pelbagai langkah lain lagi bagi mewujudkan sebuah kerajaan yang bersih, adil dan Islamik.

Ketaralah, di sebalik tubuh yang kecil itu, terhimpun segala kekuatan dan keberanian yang boleh melemahkan pihak musuh, betapa pun kuat dan ramai bilangan mereka.

Ahli Parlimen Yang Komited
Sebelum terpilih menjadi ADUN Semut Api dalam pilihanraya umum 1986 dan kemudiannya terpilih menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz telah terpilih menjadi Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Pengkalan Chepa selama tiga penggal berturut-turut.

Selama menjadi Ahli Parlimen, beliau telah menyumbangkan pelbagai idea, saranan dan kritikan melalui ucapan-ucapan yang disampaikannya di Dewan Rakyat.

Malangnya ucapan-ucapannya yang bernas dan panjang lebar itu telah tidak di beri liputan yang sewajarnya di dalam media massa – baik di dalam akhbar-akhbar utama mahupun di dalam media letronik seperti TV dan radio. Hal ini dapat difahami kerana hampir kesemua alat media massa yang penting di negara ini berada di bawah kawalan kerajaan Barisan Nasional.

Dikagumi Kawan Dan Lawan

Kemudian dalam pilihanraya umum yang berlangsung pada 21 Oktober lalu, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz sekali lagi memenangi kerusi DUN Semut Api. Beliau mengalahkan calon BN, Haji Wan Muhammad Wan Yusof dengan mendapat kelebihan undi sebanyak 6,993. Suatu pencapaian yang paling tinggi sekali di kalangan para ADUN yang lain! Sekaligus membuktikan kewibawaan dan kepopularan beliau yang tidak boleh disangkal lagi!.

Selain dari menjadi Pesuruhjaya PAS Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz juga menjadi Ketua Dewan Ulama PAS Pusat. Beliau adalah satu-satunya tokoh ulama yang paling dihormati dan disegani , digeruni dan dikagumi baik oleh kawan mahupun oleh lawan.

Kini suasan politik di negeri Serambi Mekah ini kelihatan begitu tenang dan mantap. Rakyat merasa lebih bebas dan lebih selesa hidup di bawah pemerintahan Islam pimpinan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. Mungkin juga berkat kepimpinan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz yang selama ini memang terkenal sebagai seorang ulama yang warak dan kuat beribadat.

Latarbelakang Keluarga Dan Pendidikan
Dilahirkan di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu pada tahun 1931, Tuan Guru Haji Abdul Aziz telah mempelajari ilmu agama sejak alam kanak-kanak lagi. Mula-mula beliau belajar dengan ayahnya sendiri, Tuan Guru Haji Nik Mat, juga seorang guru agama dan ulama yang terkenal di kampungnya pada masa itu.

Kemudian Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz melanjutkan pula pengajian agamanya di pondok Tuan Guru Haji Abbas di Jertih, Terengganu. Selepas beberapa tahun mendalami ilmu agama dengan Tuan Guru Haji Abbas, beliau berangkat ke India untuk melanjutkan pengajiannya di sana pula.

Setelah tamat pengajiannya di India, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz berangkat pula ke Mesir. Di Mesir beliau memasuki Universiti Al-Azhar di dalam jurusan bahasa Arab. Setelah memperolehi ijazah Sarjana Muda di dalam Pengajian Arab, Tuan Guru Haji Nik Aziz meneruskan lagi pengajiannya di universiti yang sama di dalam jurusan perundangan Islam. Beliau lulus pengajiannya sehingga ke peringkat sarjana iaitu M.A. di bidang perundangan Islam.

Pulang Ke Tanahair
Setelah dadanya diisi dengan ilmu agama secara mendalam, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz kembali semula ke tanahair. Di tanahair beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang guru agama di sebuah sekolah agama rakyat di samping mengajar agama di kelas-kelas dewasa pada sebelah malamnya. Beberapa tahun kemudian beliau mengajar pula di Sekolah Arab Maahad Muhammadi Kota Bharu – sebuah sekolah menengah agama aliran Arab yang tertua dan terbesar di negeri Kelantan.

Dalam masa yang sama, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz menceburkan dirinya di dalam kegiatan-kegiatan dakwah. Beliau menyampaikan ceramah-ceramah agama di pelbagai tempat khususnya di Masjid Kampung Pulau Melaka – kampung tempat beliau dilahir dan dibesarkan!.

Dari semasa ke semasa namanya semakin terkenal. Murid-muridnya semakin bertambah ramai. Imejnya sebagai seorang tokoh ulama yang disegani dan dikagumi ramai semakin menonjol. Pengaruhnya semakin meluas. Kewibawaaannya semakin mendapat pengiktirafan umum.

Ceburi Bidang Politik
Oleh kerana agama dan politik itu saling kait mengait dan tidak boleh dipisahkan, maka Tuan Guru akhirnya telah menceburkan dirinya di dalam kegiatan politik tanahair. Beliau memilih PAS oleh kerana parti itu memperjuangkan Islam dan bercita-cita untuk menegakkan sebuah pemerintahan Islam di negara ini.

Pembabitan beliau di dalam politik tanahair melalui PAS tidaklah pula sampai beliau mengabaikan penglibatannya di bidang dakwah dan pendidikan agama.

Mulai tahun 1967 Tuan Guru Haji Nik Abdul Azizl mula menyertai PAS. Dalam tahun yang sama beliau telah dipilih untuk bertanding dalam suatu pilihanraya kecil di Kelantan. Beliau menang di dalam pilihanraya kecil itu.

Sejak itu hampir setiap kali pilihanraya, beliau sentiasa memenangi kerusi Parlimen yang ditandinginya iaitu Kerusi Parlimen Pengkalan Chepa. Malah Pengkalan Chepa telah muncul sebagai kubu PAS dan sejak dahulu hingga sekarang kerusi Parlimen Pengkalan Chepa tidak pernah dapat ditawan oleh UMNO atau BN.

Mengetuai Dewan Ulama PAS Pusat
Memandang kepada ketokohan dan kewibawaannya sebagai seorang ulama, beliau telah diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan PAS untuk mengetuai Dewan Ulama PAS Pusat mulai akhir tahun 1960an.

Selaku Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz sering mengingatkan ahli-ahli PAS dan umat Islam di negara ini agar mematuhi kesemua ajaran Rasulullah SAW. Bukannya mengambil bahagian-bahagian tertentu dan membuang bahagian-bahagian yang lain yang dirasa bercanggah dengan kepentingan peribadi.

Alam Rumahtangga
Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz telah mendirikan rumahtangga dengan Hajjah Tuan Sabariah binti Tuan Ishak kira-kira 30 tahun yang lalu. Hasil perkahwinan tersebut mereka telah dikurniakan 10 orang anak – 5 lelaki dan 5 perempuan. Salah seorang (yang sulung) daripada mereka – Noor Aini namanya – kini bertugas sebagai seorang pensyarah di sebuah Maktab Perguruan di Kuala Lumpur.

Kerajaan Misali
Selaku Menteri Besar negeri Kelantan yang ada pada suatu masa dahulu pernah digelar Serambi Mekah itu, sudah pastilah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz akan berusaha untuk menghidupkan semula sebutan dan fungsi gelaran yang pernah diberikan kepada negeri Kelantan itu.

Satu hal yang menarik ialah di samping kesibukannya menjadi ketua pentadbiran bagi sebuah kerajaan negeri yang secara kebetulan menjadi tumpuan pelbagai pihak – dalam dan luar negeri – Tuan Guru Haji Abdul Aziz masih mampu meneruskan ceramah mingguannya pada setiap pagi Jumaat bertempat di Dewan Zulkifli Muhammad Bangunan PAS yang terletak ditengah-tengah pusat bandar Kota Bharu, ibu negeri Serambi Mekah itu.

Di sinilah – di Dewan Zulkifli Muhammad inilah – ribuan umat Islam akan berkumpul beramai-ramai pada setiap pagi Jumaat untuk mengikuti ceramah mingguan YAB Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang mereka kasihi dan hormati itu.

Dengan kesungguhan, keberanian dan komitmen yang total, kita yakin kerajaan Angkatan di negeri Kelantan yang dipimpin oleh YAB Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat akan berjaya menegakkan sebuah kerajaan Islam di negeri Serambi Mekah ini. Dan kerajaan Islam Serambi Mekah ini, insya Allah akan menjadi sebuah kerajaan Misali yang akan menjadi panduan dan rujukan kepada kerajaan-kerajaan negeri yang lain di negara ini khasnya dan kepada kerajaan-kerajaan Islam di luar dari negara ini amnya.

KAMPUNGKU

Aku tinggal disebuah Kampung yang bernama Kok Lanas, ia terletak di Daerah Ketereh.

RUMAHKU

Rumahku hanyalah sebuah rumah kampung biasa dan bukanlah rumah yang mewah.

KELUARGAKU

Aku anak yang kedua dari 5 adik beradik. 4 lelaki dan 1 perempuan.

PENDIDIKANKU

Tadika Kemas Kok Lanas

Sek.Ren. Keb. Kok Lanas

Sek. Ren. Islam Melor

Sek. Men. Ugama Arab Hamidiah Lil Banin Wal Banat, Padang Lepai, Kadok

SMU. Azhariah Melor

IPTA Tempatan di Malaysia.

AGAMAKU

Agamaku adalah ISLAM, agama yang aku sanggup mati untuknya. Aku telah wakafkan hidupku, gadaikan diriku, laburkan saham perjuanganku, pinjamankan nyawaku dan serahkan segalanya untuk ISLAM.

Aku cerikanlah secara ringkas mengenai agamaku ini.

Islam (B. Arab: الإسلام; al-‘islām ; disebut: [ɪs.ˈːm]) (aslama, yuslimu, islaman) merupakan agama Ibrahim yang berasal dengan pengajaran dari Nabi Islam Muhammad s.a.w., seorang tokoh politik dan keagamaan Arab abad ke-7. perkataan Islam bermaksud “penyerahan”, atau penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah (B. Arab الله, Allāh).Seorang penganut Islam dikenali sebagai Muslim, bermaksud “seorang yang tunduk [kepada Allah]”. Terdapat antara 1 bilion ke 1.8 bilion Muslim, menjadikan Islam agama kedua terbesar di dunia, selepas Kristian.

Muslim percaya bahawa Allah mewahyukan Al-Qur’an kepada Nabi Muhammad s.a.w., penutup segala Nabi Allah, dan menganggap Al-Qur’an dan Sunnah (sabda dan amalan Nabi Muhammad s.a.w.) sebagai sumber utama Islam Umat Islam tidak menganggap Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pengasas agama baru, tetapi sebagai pemulih keimanan monoteistik ajaran Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s., dan lain-lain nabi. Tradisi Islam menegaskan bahawa Yahudi dan Kristian memutarbalikkan wahyu yang Allah berikan kepada nabi-nabi ini dengan mengubah teks atau memperkenalkan tafsiran palsu, atau kedua-duanya.

Islam memerintahkan banyak amalan keagamaan. Penganut Islam umumnya dikehendaki memegang Rukun Islam, yang merupakan lima tanggungjawab yang menyatukan Muslim ke dalam sebuah masyarakat Selain itu, hukum Islam (syariah) telah membangunkan hukum yang menyentuh pada hampir semua aspek kehidupan dan kemasyarakatan. Tradisi ini meliputi segalanya dari hal praktik seperti hukum pemakanan dan perbankan kepada jihad dan zakat.

Hampir kesemua Muslim tergolong kepada salah satu dari dua mazhab terbesar, Sunah (85%) dan Syiah (15%). Perpecahan berlaku pada lewat abad ke-7 berikutan ketidaksetujuan atas kepimpinan politik dan keagamaan masyarakat Islam. Islam adalah agama paling berpengaruh di Afrika dan Timur Tengah, serta di sebahagian besar Asia. Komuniti besar juga ditemui di China, Semenanjung Balkan di Eropah Timur dan Rusia. Terdapat juga sebahagian besar komuniti pendatang Muslim di bahagian lain dunia, seperti Eropah Barat. Sekitar 20% Muslim tinggal di negara-negara Arab, 30% di subbenua India dan 15.6% di Indonesia, negara Muslim terbesar mengikut populasi.

Etimologi dan maksud

Perkataan Islam merupakan penyataan kata nama berasal dari kata akar tiga konsonan s-l-m, dan diterbitkan dari Kata kerja bahasa Arab Aslama, iaitu bermaksud “untuk menerima, menyerah atau tunduk.” Demikian, Islam bermaksud penerimaan dari dan penundukan kepada kepada Allah, dan penganut harus menunjukkan ini dengan menyembah-Nya, menurut perintah-Nya, dan mengelakkan politheisme. Perkataan ini memberikan sebilangan maksud dari Al-Qur’an. Dalam sesetengah (ayat), kualiti Islam sebagai kepercayaan dalaman ditegaskan: “Barangsiapa Allah inginkan untuk beri panduan, Dia mengembangkan dadanya kepada Islam.” Ayat lain menghubung islām dan dīn (lazimnya diterjemahkan sebagai “agama”): “Kini, saya telah menyempurnakan agamamu (dīn) untuk kamu; Saya telah melengkapkan Berkat Ku kepada kamu; Saya telah mengesahkan Islam untuk agama kamu.” Namun masih ada yang lain menggambarkan Islam sebagai perbuatan kembali kepada Allah-lebih dari hanya penyataan pengesahan keimanan.

Rencana keimanan

Al-Qur’an menyatakan bahawa semua Muslim harus percaya pada Allah, wahyu-Nya, malaikat-Nya, pesuruh-Nya, dan pada “Hari Pengadilan” Juga, terdapat kepercayaan lain yang berbeza antara mazhab khusus. Konsep Sunah dari takdir dipanggil takdir ketuhanan, Manakala versi Syi’ah pula dipanggil keadilan ketuhanan. Unik kepada Syi’ah ialah doktrin Imamah, atau kepimpinan politikal dan spiritual dari Imam.

Muslim percaya bahawa Allah mewahyukan pesanan terakhir-Nya kepada kemanusiaan melalui Nabi Islam Muhammad s.a.w. dengan perantaraan malaikat Jibrail. Bagi umat Islam, Nabi Muhammad s.a.w. merupakan Nabiullah terakhir dan Al-Qur’an merupakan wahyu yang baginda terima lebih dari dua dekad Dalam Islam, nabi-nabi adalah lelaki yang dipilih oleh Allah untuk menjadi pesuruh-Nya. Muslim percaya bahawa nabi-nabi adalah manusia dan bukan ketuhanan, meskipun sesetengah mampu melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabian mereka. Nabi-nabi Islam dianggap menjadi paling rapat kesempurnaan dari semua manusia, dan uniknya merupakan penerima dari wahyu ketuhanan-samada terus dari Allah atau melalui malaikat. Al-Qur’an menerangkan nama-nama dari berbagai tokoh yang dianggap nabi-nabi dalam Islam, termasuk Nabi Adam a.s., Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s. dan Nabi Isa a.s., dikalangan lain. Teologi Islam mengatakan bahawa semua pesuruh Allah sejak Nabi Adam a.s. memberi perutusan dari penundukan-Islam kepada Allah. Islam dihuraikan dalam Al-Qur’an sebagai “sifat primordial atas dimana Allah mencipta manusia”,dan Al-Qur’an menyatakan bahawa nama tertib Muslim telah diberikan oleh Nabi Ibrahim a.s.

Sebagai fenomena bersejarah, Islam berasal di Semenanjung Arab pada awal abad ke-7 Teks Islam menceritakan Yahudi dan Kristian sebagai tradisi pengganti kenabian kepada ajaran Nabi Ibrahim a.s. Al-Qur’an menggelar Yahudi dan KristianAhli Kitab” (ahl al-kitāb), dan membezakan mereka dari politheis.

Allah

Konsep Islam teologikal fundamental ialah tauhid-kepercayaan bahawa terdapat hanya satu Tuhan. Istilah Arab untuk Tuhan ialah Allāh; kebanyakan ilmiawan percaya ia dipemerolehan dari penyingkatan dari kata al- (si) dan ʾilāh (dewa, bentuk maskulin), bermaksud “Tuhan” (al-ilāh), tetapi yang lain menjejakkan asal usulnya dari Arami Alāhā. Yang pertama dari Lima Rukun Islam, tauhid diluahkan dalam syahadah (pengakuan), iaitu mengisytiharkan bahawa:

لا إله إلا الله محمد رسول الله

Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad ialah pesuruh Allah

Dalam tradisi teologi Islam, Allah adalah melebihi semua komprehensi; Muslim tidak menjangkakan untuk membayangi Allah tetapi untuk sujud pada-Nya sebagai pencipta alam. Walaupun Muslim percaya bahawa Nabi Isa a.s. merupakan nabi, mereka menolak doktrin Kristian dari Tritunggal, membandingkannya kepada politheisme. Dalam teologi Islam, Nabi Isa a.s. hanyakan manusia dan bukan anak Allah;[23] Allah dihuraikan dalam ayat (surah) dari Al-Qur’an sebagai “…Allah, Yang Satu dan Satu-satunya; Allah, Yang Kekal, Mutlak; Dia tidak beranak, dan Dia pula tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang serupa dengan-Nya.”

Al-Qur’an

Muslim menganggap Al-Qur’an menjadi kata literal dari Allah; ia adalah pusat teks keagamaan dari Islam Muslim percaya bahawa ayat dari Al-Qur’an telah diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. oleh Allah melalui malaikat Jibrail pada banyak peristiwa antara 610 dan kewafatan baginda pada 8 Jun 632. Al-Qur’an telah secara laporan ditulis oleh sahabat Nabi Muhammad s.a.w. semasa baginda masih hidup, walaupun cara prima dari penerimaan merupakan lisan. Ia telah disusun pada zaman Abu Bakar as-Siddiq, khalifah pertama, dan telah dipiawaikan dibawah pentadbiran Uthman bin Affan, khalifah ketiga. Al-Qur’an dalam bentuk masa kini selalunya dianggap oleh sarjana akademik untuk merekodkan kata yang ditutur oleh Nabi Muhammad s.a.w. kerana pencarian untuk aneka di akademia Barat tidak mendatangkan sebarang perbezaan dari kepentingan besar dan kontroversi bersejarah itu atas kandungan Al-Qur’an tidak pernah menjadi detik utama.

Al-Qur’an dibahagikan kepada 114 surah, atau bab, iaitu bergabung, mengandungi 6,236 ayat. Surah lebih awal secara kronologinya, diturunkan di Makkah, menekankan dengan topik etikal dan spiritual. Surah Madinah berikutnya kebanyakannya membincangkan isu sosial dan moral yang relevan kepada komuniti Muslim Al-Qur’an lebih menekankan dengan panduan moral berbanding pengajaran sah, dan telah dianggap “buku sumber prinsip dan nilai Islam” ulama Muslim merujuk hadith, atau rekod bertulis dari kehidupan Nabi Muhammad s.a.w., kepada kedua-dua bekalan dari Al-Qur’an dan membantu dengan tafsirannya. Sains dari komentar Al-Qur’an dan exegenesis dikenali sebagai tafsir.

Perkataan Al-Qur’an bermaksud “membaca”. Apabila Muslim bertutur dalam abstrak mengenai Al-Qur’an, mereka lazimnya bermaksudkan kitab suci dibaca dalam bahasa Arab berbanding dari karya bercetak atau sebarang terjemahan darinya. Bagi Muslim, Al-Qur’an sempurna hanya diturunkan dari bahasa Arab asli; terjemahan adalah secara perlunya kurang atas sebab perbezaan bahasa, kesilapan dari penterjemah, dan kemustahilan mengekalkan gaya asal yang diinspirasikan. Terjemahan adalah dianggap hanya sebagai komentar pada Al-Qur’an, atau “tafsiran dari maksudnya”, bukan seperti Al-Qur’an itu sendiri.

Malaikat

Kepercayaan kepada malaikat penting dalam keimanan Islam. Kata bahasa Arab untuk Malaikat (malak) bermaksud “perutusan”, seperti rakan sejawat dalam Ibrani (malakh) dan Greek (angelos). Menurut kepada Al-Qur’an, malaikat tidak memiliki keinginan bebas, dan menyembah Allah dengan kepatuhan sempurna. Tugas malaikat termasuk berkomunikasikan wahyu dari Allah, mengagungkan Allah, mencatat setiap perbuatan manusia, dan mengambil jiwa manusia pada masa kematian. Mereka juga difikirkan untuk berantara bagi pihak manusia. Al-Qur’an menghuraikan malaikat sebagai “perutus dengan dua-kepak, atau tiga, atau empat (pasang): Dia [Allah] menambahkan Ciptaan mengikut kemahuan-Nya…”

Nabi Muhammad s.a.w.

Nabi Muhammad s.a.w. (c. 570 – 8 Jun 632) merupakan ketua keagamaan, politikal, dan ketenteraan yang mengasaskan agama Islam sebagai fenomena bersejarah. Muslim melihat baginda bukan sebagai pencipta agama baru, tetapi sebagai pemulih dari keimanan monotheistik asal dan yang, tak tercemar dari Nabi Adam a.s., Nabi Ibrahim a.s. dan yang lain. Dalam tradisi Muslim, Nabi Muhammad s.a.w. dilihat sebagai siri nabi-nabi yang terakhir dan yang terhebat-laksana manusia yang paling rapat kepada kesempurnaan, pemilik semua sifat baik. Selama 23 tahun kehidupan terakhirnya, bermula pada usia 40 tahun, Nabi Muhammad s.a.w. dilaporkan menerima wahyu dari Allah. Kandungan dari wahyu ini, dikenali sebagai Al-Qur’an, telah dihafal dan direkodkan oleh sahabat baginda.

Masjid al-Nabawi (“Masjid Nabi”) di Madinah adalah tapak makam Nabi Muhammad s.a.w.

Semasa zaman ini, Nabi Muhammad s.a.w. berdakwah kepada orang Makkah, merayu mereka untuk meninggalkan politheisme. Walaupun sesetengah memeluk Islam, Nabi Muhammad s.a.w. dan pengikutnya telah ditindas oleh pihak berkuasa Makkah. Selepas 13 tahun berdakwah, Nabi Muhammad s.a.w. dan orang Muslim melakukan Hijrah ke bandar Madinah (dahulu dkenali sebagai Yathrib) pada 622. Sana, dengan mualaf Madinah (Ansar) dan migran Makkah (Muhajirin), Nabi Muhammad s.a.w. mendirikan kuasa keagamaan dan politikalnya. Dalam bertahun, dua pertempuran telah ditempur terhadap tentera Makkah: Perang Badar pada 624, iaitu merupakan kemenangan Muslim, dan Perang Uhud pada 625, yang berakhir tidak muktamad. Konflik dengan bani Yahudi Madinah yang menentang Muslim membawa kepada pembuangan mereka, perhambaan atau kematian, dan enklaf Yahudi dari Perang Khaibar telah ditakluk. Pada masa sama, jalan perdagangan Makkah telah disekat laksana Nabi Muhammad s.a.w. membawa puak gurun sekeliling dibawah kawalan baginda. Pada 629 Nabi Muhammad telah memenangi Penaklukan Makkah dalam hampir tanpa pertumpahan darah, dan pada masa kewafatannya pada 632 dia memerintah seluruh semenanjung Arab..

Dalam Islam, contoh “normatif” dari kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. dipanggil Sunnah (literalnya “jalan”). Contoh ini dipelihara dalam tradisi yang dikenali sebagai hadith (“laporan”), iaitu merekod kata baginda, perbuatan baginda, dan perwatakan peribadi baginda. Ulama Muslim klasikal ash-Shafi’i (d. 820) menekankan kepentingan dari Sunnah dalam hukum Islam, dan Muslim digalakkan untuk mencontohi perbuatan Nabi Muhammad s.a.w. dalam kehidupan harian mereka. Sunnah dilihat sebagai penting kepada panduan tafsiran dari Al-Qur’an.

Kebangkitan dan pengadilan

Percaya pada “Hari Kebangkitan”, yawm al-Qiyāmah (juga dikenali sebagai yawm ad-dīn, “hari Pengadilan” dan as-sā`a, “Saat Terakhir”) juga penting untuk Muslim. Mereka percaya bahawa masa Qiyāmah ditentukan oleh Allah tetapi tak diketahui oleh manusia. Ujian dan kesengsaraan mendahului dan semasa Qiyāmah dihuraikan dalam Al-Qur’an dan hadith, dan juga dalam komentar dari sarjana Islam.

Al-Qur’an menyenaraikan beberapa dosa yang boleh melaknat seseorang ke Jahannam, seperti kufur, riba dan ketidakjujuran. Muslim gambarkan syurga (jannah) sebagai tempat keriangan dan kebahagiaan, dengan rujukan Al-Qur’an menhuraikan cirinya dan dan keseronokan fizikal yang akan datang. Terdapat juga rujukan kepada penerimaan-keriangan lebih hebat oleh Allah (ridwān). Tradisi mistikal dalam Islam meletakkan keseronokan kesyurgaan dalam konteks dari kesedaran estatik kepada Allah.

Takdir

Dalam selarasan dengan kepercayaan Islam dalam takdir, atau penentuan ketuhanan (al-qadā wa’l-qadar), Allah mempunyai pengetahuan penuh dan kawalan atas semua yang berlaku. Ini dijelaskan dalam ayat Al-Qur’an seperti “Katakan: ‘Tiada yang akan berlaku kepada kami kecuali apa yang Allah takdirkan kepada kami: Dia merupakan pelindung kita’…” Untuk Muslim, segala di dunia yang berlaku, baik atau jahat, telah ditentukan dan tiada yang boleh berlaku kecuali atas izin Allah. Dalam teologi Islam, penentuan ketuhanan tidak menganjurkan ketidakhadiran dari kemarahan Allah terhadap kejahatan, kerana sebarang kejahatan yang berlaku adalah difikirkan untuk mengakibatkan faedah masa hadapan yang manusia tak boleh lihat. Menurut kepada ahli teologi Muslim, walaupun peristiwa adalah ditentukan, manusia memiliki kemahuan bebas padanya dia boleh memilih antara betul atau salah, dan demikian bertanggungjawab atas perbuatannya. Menurut tradisi Islam, semua yang telah ditakdirkan oleh Allah ditulis dalam al-Lawh al-Mahfūz, “Batu Suratan Terpelihara”

Kefahaman Syi’ah mengenai takdir dipanggil “keadilan ketuhanan” (Adalah). Doktrin ini, asalnya dibangunkan oleh Mu’tazila, menekankan kepentingan tanggungjawab manusia untuk perbuatannya sendiri. Dalam kontras, Sunah nyah-tekankan peranan kemahuan bebas individu dalam konteks pengetahuan dan ciptaan Allah dari semua benda.

Tugas dan amalan

Lima Rukun

Lima Rukun Islam (B. Arab: اركان الدين) adalah lima amalan keperluan kepada Islam Sunah. Muslim Syi’ah melanggan kepada lapan upacara amalan iaitu cukup besar bertindih dengan Lima Rukun. Berikut ialah:

  • Syahadah, iaitu fahaman asas atau ajaran Islam:

Wasiat ini adalah asas untuk semua kepercayaan lain dan amalan dalam Islam (walaupun secara teknikalnya Syi’ah tidak menganggap syahadah menjadi rukun terasing, hanyalah kepercayaan). Muslim harus mengulangi syahadah dalam sembahyang, dan bukan-Muslim yang ingin memeluk Islam diperlukan untuk membaca fahaman ini.

  • Solat, atau upacara sembahyang, iaitu harus dilakukan lima kali sehari. (Bagaimanapun, Syi’ah diperlukan untuk lakukan pada tengahari dengan sembahyang tengahari, dan petang dengan sembahyang malam). Setiap solat selesai mengadap Kaabah di Makkah. Solat dilakukan untuk memfokuskan minda pada Allah, dan dilihat sebagai komunikasi peribadi dengan-Nya yang meluahkan kesyukuran dan penyembahan. Solat adalah wajib tetapi fleksibiliti dalam spesifik dibenarkan bergantung pada keadaan. Di kebanyakan negara Muslim, peringatan yang dipanggil Adhan (panggilan kepada sembahyang) disiarkan secara umum dari masjid tempatan pada masa yang sesuai. Ibadat ini dibaca dalam bahasa Arab, dan terdiri dari ayat dari Al-Qur’an.. Zakat, atau pemberian-sedekah. Ini adalah amalan pemberian berdasarkan pada kekayaan yang dikumpul, dan wajib untuk semua Muslim yang mampu. Bahagian yang ditetapkan digunakan untuk membantu yang miskin dan yang memerlukan, dan juga untuk membantu menyebarkan Islam. Zakat dianggap kewajipan keagamaan (bertentangan dengan kebajikan sukarela) yang diluar berhutang kepada yang memerlukan kerana kekayaan mereka dilihat sebagai “amanah dari pemberian Allah”. Al-Qur’an dan hadith juga mencadangkan seorang Muslim memberikan lebih sebagai tindakan pemberian-sedekah (sadaqah). Ramai orang Syi’ah dijangka untuk membayar kadar tambahan dalam bentuk cukai khums iaitu mereka menganggap menjadi amalan upacara terasing.
  • Puasa, atau berpuasa pada bulan Ramadan. Muslim harus tidak makan atau minum (dikalangan perkara lain) dari subuh hingga senja semasa bulan ini, dan harus berwaspada dari dosa lain. Puasa ini ialah untuk menggalakkan rasa dekat pada Allah, dan semasanya Muslim patut meluahkan kesyukuran dan bergantungan mereka kepada-Nya, bertaubat dari dosa mereka yang lalu, dan memikirkan pada yang memerlukan. Puasa tidak wajib untuk beberapa kumpulan iaitu ia akan membawa kepada beban yang berlebihan. Untuk yang lain, fleksibiliti dibenarkan bergantung pada keadaan, tetapi tertinggal puasa lazimnya harus diqadakkan segera.
  • Haji, iaitu merupakan ziarah semasa bulan Islam dari Zulhijjah di bandar Makkah. Setiap Muslim yang berbadan-mampu yang boleh mampukannya harus membuat ziarah ke Makkah sekurang-kurangnya sekali seumur hidupnya. Apabila penziarah ialah sekitar 10 kilometer dari Makkah, dia harus berpakaian dalam pakaian Ihram, iaitu terdiri dari dua helai tak kelim putih. Upacara Haji termasuk berjalan tujuh kali mengelilingi Kaabah, menyentuh Batu Hitam, berjalan tujuh kali antara Gunung Safa dan Gunung Marwah, dan secara simboliknya melontar jamrah di Mina. Penziarah, atau penghaji, dianugerahkan dalam komunitinya, walaupun guru Islam mengatakan bahawa Haji patut dijadikan luahan dari kebaktian pada Allah berbanding dari kenaikan kedudukan sosial.[49]

Tambahan kepada cukai khums, Muslim Syi’ah menganggap tiga amalan tambahan perlu kepada agama Islam. Pertamanya ialah jihad, iaitu juga penting kepada Sunah, tetapi tidak dianggap sebagai satu rukun. Kedua ialah Amr-Bil-Ma’rūf, “Menyuruh kepada Kebaikan”, iaitu menyuruh untuk setiap Muslim untuk hidup dalam kehidupan kebaikan dan menggalakkan yang lain untuk lakukan yang sama. Yang ketiga ialah Nahi-Anil-Munkar, “Mencegah dari Kemungkaran”, dimana menyuruh Muslim untuk menahan diri dari mungkar dan dari perbuatan maksiat dan juga untuk menggalakkan yang lain untuk lakukan yang sama.[50]

Hukum

Syariah (literalnya: “laluan menuju ke tempat berair”) merupakan hukum Islam yang dibentuk oleh kesarjanaan tradisi Islam. Dalam Islam, Syariah ialah luahan dari kemahuan ketuhanan, dan “membentuk satu sistem tugas yang kekal atas seorang Muslim mengikut kebaikan dari kepercayaan agamanya”.

Hukum Islam meliputi semua aspek kehidupan, dari hal negeri, seperti pentadbiran dan hubungan luar, kepada isu kehidupan seharian. Al-Qur’an menakrifkan hudud sebagai hukuman untuk lima jenayah spesifik: zina, tuduhan zina, penggunaan alkohol, kecurian, dan rompakan di lebuhraya. Al-Qur’an dan Sunnah juga mengandungi hukum dari pewarisan, perkahwinan, dan pembalasan untuk kecederaan dan bunuh, baik juga seperti peraturan untuk berpuasa, kebajikan, dan solat.

Fiqh, ditaksirkan sebagai pengetahuan dari peraturan praktikal agama. Cara yang juris Islam gunakan untuk memerolehan perintah dikenali sebagai usul al-fiqh (“teori sah”, atau “prinsip fiqh”). Menurut teori Islam yang sah, hukum mempunyai empat rumpun fundamental, iaitu diberikan pendahuluan dalam perintah ini: Al-Qur’an, Sunnah (perbuatan dan perkataan Nabi Muhammad s.a.w.), sepertujuan dari juris Muslim (ijma), dan penyebaban analogikal (qiyas). Untuk juris Islam awal, teori kurang penting dari aplikasi pragmatik dari hukum ini. Pada abad ke-9, juris ash-Shafi’i memberikan asas teoretikal untuk hukum Islam dengan mengkodkan prinsip fiqh (termasuk empat rumpun fundamental) dalam bukunya ar-Risālah.

Adab dan pemakanan

Banyak amalan jatuh dalam kategori adab, atau adab Islam. Ini termasuk menegur sapa yang lain dengan “as-salamu `alaykum” (“selamat sejahtera atas kamu”), mengatakan bismillah (“dengan nama Allah“) sebelum makan, dan menggunakan hanya tangan kanan untuk makan dan minum. Kebersihan Islam mengamalkan secara utamanya jatuh pada kategori kesihatan dan kebersihan peribadi, seperti persunatan anak lelaki. upacara pengebumian Islam termasuk mengatakan Salat al-Janazah (“solat jenazah”) di atas dan memandikan dan mengkafankan mayat, dan mngebumikannya dalam kubur. Muslim, seperti Yahudi, adalah terbatas dalam pemakanan mereka, dan mengharamkan makanan seperti produk khinzir, darah, bangkai, dan alkohol. Semua daging harus hadir dari haiwan herbivor yang disembelih dengan nama Allah oleh seorang Muslim, Yahudi, atau Kristian, dengan pengecualian dari permainan yakni seseorang telah memburu atau menghabiskan untuk seorang diri. Makanan yang dibenarkan untuk Muslim dikenali sebagai makanan halal.

Sejarah

Perkembangan bersejarah Islam mengakibatkan kesan politikal, ekonomik dan ketenteraan yang besar di dalam dan di luar Dunia Islam. Didalam satu abad dari bacaan Al-Qur’an oleh Nabi Muhammad s.a.w., satu empayar Islam meliputi dari Lautan Atlantik di barat ke Asia Tengah di timur. Ketatanegaraan baru ini tidak lama lagi menyebabkan perang saudara, dan negeri pengganti berlawan antara satu sama lain dan penguasa lain. Bagaimanapun, Islam terus tersebar ke rantau seperti Afrika, subbenua India, dan Asia Tenggara. Tamadun Islam adalah salah satu dari yang paling canggih di dunia semasa Zaman Pertengahan, tetapi telah diatasi oleh Eropah dengan pertumbuhan ekonomik dan ketenteraan dari Barat. Semasa abad ke-18 dan 19, dinasti Islam seperti Uthmaniyyah dan Mughal jatuh dibawah pengaruh kuasa imperial Eropah. Pada abad ke-20 gerakan keagamaan dan politik baru dan kekayaan baru di dunia Islam membawa kepada kedua-dua kelahiran semua dan konflik.[66]

] Kebangkitan pengkhalifah dan perang saudara Islam (632–650)

Nabi Muhammad s.a.w. mula berdakwahkan Islam di Makkah sebelum berhijrah ke Madinah, dimana dia menyatukan suku Arabia kepada ketatanegaraan keagamaan Muslim Arab singular. Dengan kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. pada 632, ketidaksetujuan tercetus atas siapa yang akan mewarisi baginda sebagai ketua komuniti Muslim. Umar bin al-Khattab, sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang terkenal, melantik Abu Bakar as-Siddiq, yang merupakan rakan dan pekerjasama Nabi Muhammad s.a.w. yang intim. Yang lain menambahkan sokongan mereka dan Abu Bakar as-Siddiq telah dilantik sebagai khalifah pertama. Pilihan ini telah dipertikaikan oleh sesetengah dari sahabat Nabi Muhammad s.a.w., yang berpegang bahawa Ali bin Abi Talib, sepupu dan anak lelaki mertuanya, telah dilantik sebagai pewarisnya. Tugas segera Abu Bakar as-Siddiq ialah untuk membela kekalahan baru-baru ini oleh kuasa Byzantine (atau Empayar Rom Timur, walaupun dia pertamanya perlu menghentikan pemberontakan oleh suku Arab dalam episod yang dikenali sebagai Perang Riddah, atau “Perang Murtad”.[67]

Wilayah Pengkhalifah pada 750

Kewafatan beliau pada 634 mengakibatkan pewarisan Umar al-Khattab sebagai khalifah, diikuti oleh Uthman bin Affan dan Ali bin Abi Talib. Keempat ini dikenali sebagai al-khulafā‘ ar-rāshidūn (“Khalifah yang Berpanduan Benar“). Dibawah mereka, wilayah dibawah pemerintahan Muslim berkembang mendalam ke wilayah Parsi dan Byzantine.[68]

Apabila Saidina Umar telah dibunuh pada 644, pilihanraya Uthman sebagai pewaris telah hadir dengan penentangan meningkat. Pada 656, Saidina Uthman juga dibunuh, dan Saidina Ali telah memegang jawatan khalifah. Selepas melawan pembangkang dalam perang saudara pertama (“Fitna Pertama”), Saidina Ali telah dibunuh oleh Khawarij pada 661. Berikutan ini, Mu’awiyah, yang merupakan gabenor Levant, mengambil kuasa dan memulakan Dinasti Umaiyyah.

Pertikaian ini atas kepimpinan keagamaan dan politikal telah memberikan kebangkitan kepada perpecahan dalam komuniti Muslim. Majoritinya menerima kemunasabahan dari tiga pemerintah sebelum Saidina Ali, dan telah dikenali sebagai Sunah. Yang minoritinya tak setuju, dan percaya bahawa Saidina Ali satu-satunya pewaris yang benar; mereka telah dikenali sebagai Syi’ah. Selepas kewafatan Mu’awiyah pada 680, konflik atas pewarisan tercetus sekali lagi dalam perang saudara yang dikenali sebagai “Fitna Kedua“. berikutan itu, Dinasti Umaiyyah memenangi nyata selama tujuhbelas tahun, dan telah mampu menakluk Maghribi dan Al-Andalus ( Semenanjung Iberia, bekas Visigothik Hispania) dan Narbonnese Gaul) di barat baik juga berkembangkan wilayah Muslim ke Sindh dan pinggiran Asia Tengah.[71] Sementara itu elit Arab-Muslim bertempur dalam penaklukan, sesetengah Muslim soleh mula mempersoalkan kewarakan dari kemahuan dalam kehidupan duniawi, menekankan hanyalah kemiskinan, rendah diri dan pengelakan dosa berdasarkan pada penolakan dari kemahuan berbadan. Contoh Muslim soleh yang zahid seperti Hasan al-Basri akan menginspirasikan gerakan yang akan berkembang kepada Sufisme.

Untuk aristokrasi Umaiyyah, Islam dilihat sebagai agama untuk Arab sahaja;[73] ekonomi dari empayar Umaiyyah telah berdasarkan pada anggapan bahawa majoriti bukan-Muslim (Zimmi) perlu membayar cukai kepada Arab Muslim minoriti. Seorang bukan-Arab yang mahu memeluk islam sepatut pertamanya menjadi klien dari suku Arab. Malah selepas pemelukan, Muslim baru ini (mawali) tidak mencapai kesamaan sosial dan ekonomi dengan Arab. Keturunan dari bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w. Abbas bin Abd al-Muttalib menghimpunkan mawali yang tidak puas hati, Arab miskin, dan sesetengah Syi’ah terhadap Umaiyyah dan menggulingkan mereka dengan bantuan dari propagandis dan jeneral mereka iaitu Abu Muslim, merasmikan Abbasiyyah pada 750. Dibawah Abbasiyyah, tamadun Islam berkembang pesat pada “Zaman Keemasan Islam“, dengan ibukotanya pada bandar kosmopolitan Baghdad.[

MAZHAB FIQH YANG AKU ITTIBA’

Mazhab yang aku Ittiba didalam ibadatku dan muamalatku ialah Mazhab Syafei.

Mazhab Syafii (bahasa Arab: شافعية, Syāfi’īya) adalah mazhab fiqah yang dicetuskan oleh Muhammad bin Idris al-Syafii atau yang dikenal dengan sebutan Imam Syafii. Mazhab ini kebanyakan dianut para penduduk Mesir bawah, Arab Saudi bagian barat, Syria, Indonesia, semenanjung Malaysia, pantai Koromandel, Malabar, Hadramaut, dan Bahrain.

Sejarah

Pemikiran fiqah mazhab ini diawali oleh Imam Syafii, yang hidup di zaman pertentangan antara aliran ahli hadis (cenderung berpegang pada teks hadis) dan ahl al-ra’y (cenderung berpegang pada akal fikiran atau ijtihad). Imam Syafii belajar kepada Imam Malik sebagai tokoh ahli hadis, dan Imam Muhammad bin Hasan asy-Syaibani sebagai tokoh ahl al-ra’y yang juga murid Imam Abu Hanifah.

Imam Syafii kemudian merumuskan aliran atau mazhabnya sendiri, yang dapat dikatakan berada di antara kedua kelompok tersebut. Imam Syafii menolak Istihsan dari Imam Abu Hanifah maupun Mashalih Mursalah dari Imam Malik. Namun demikian Mazhab Syafii menerima penggunaan qiyas secara lebih luas ketimbang Imam Malik. Meskipun berbeda dari kedua aliran utama tersebut, keunggulan Imam Syafii sebagai ulama fiqah, Usul al-Fiqh, dan hadis di zamannya membuat mazhabnya memperoleh banyak pengikut; dan kealimannya diakui oleh berbagai ulama yang hidup sezaman dengannya.

Asas-asas

Dasar-dasar Mazhab Syafii dapat dilihat dalam kitab Usul al-Fiqh Ar-Risalah dan kitab fiqah al-Umm. Di dalam buku-buku tersebut Imam Syafii menjelaskan kerangka dan prinsip mazhabnya serta beberapa contoh merumuskan hukum far’iyyah (yang bersifat cabang). Asas-asas mazhab yang pokok, ialah berpegang pada:

  1. Al-Quran, tafsir secara lahiriah, selama tidak ada yang menegaskan bahwa yang dimaksud bukan arti lahiriahnya. Imam Syafii pertama sekali selalu mencari alasannya dari Al-Qur’an dalam menetapkan hukum Islam.
  2. Sunah dari Rasulullah SAW kemudian digunakan jika tidak ditemukan rujukan dari Al-Quran. Imam Syafii sangat kuat pembelaannya terhadap sunnah sehingga dijuluki Nashir As-Sunnah (pembela Sunnah Nabi).
  3. Ijmak para Sahabat Nabi, yang tak diketahui ada perselisihan tentang itu. Ijma’ yang diterima Imam Syafii sebagai landasan hukum adalah ijma’ para sahabat, bukan kesepakatan seluruh mujtahid pada masa tertentu terhadap suatu hukum; karena menurutnya hal seperti ini tidak mungkin terjadi.
  4. Kias yang dalam Ar-Risalah disebut sebagai ijtihad, apabila dalam ijma’ tidak juga ditemukan hukumnya. Akan tetapi Imam Syafii menolak dasar istihsan dan istislah sebagai salah satu cara menetapkan hukum Islam.

Qaul Qadim dan Qaul Jadid

Imam Syafii pada awalnya pernah tinggal menetap di Baghdad. Selama ia tinggal di sana, ia mengeluarkan ijtihad-ijtihadnya, yang biasa disebut dengan istilah Qaul Qadim (pendapat yang lama).

Ketika kemudian Imam Syafii pindah ke Mesir kerena munculnya aliran Mu’tazilah yang telah berhasil mempengaruhi kekhalifahan, ia melihat kenyataan dan masalah yang berbeda dengan yang sebelumnya ditemui di Baghdad. Ia kemudian mengeluarkan ijtihad-ijtihad baru yang berbeda, atau yang biasa disebut dengan istilah Qaul Jadid (pendapat yang baru).

Imam Syafii berpendapat bahwa qaul jadid tidak berarti menghapus qaul qadim. Jika terdapat kondisi yang sesuai dengan qaul qadim ataupun dengan qaul jadid, maka dapat digunakan salah satunya. Dengan demikian, kedua qaul tersebut sampai sekarang masih tetap dianggap berlaku oleh para pemegang Mazhab Syafii.

Penyebaran

Penyebar-luasan pemikiran Mazhab Syafii berbeda dengan Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki, yang banyak dipengaruhi oleh kekuasaan kekhalifahan. Pokok pikiran dan prinsip dasar Mazhab Syafii terutama disebar-luaskan dan dikembangkan oleh para muridnya. Murid-murid utama Imam Syafii di Mesir, yang menyebar-luaskan dan mengembangkan Mazhab Syafii pada awalnya adalah:

  • Yusuf bin Yahya al-Buwaiti (w. 846)
  • Abi Ibrahim Ismail bin Yahya al-Muzani (w. 878)
  • Ar-Rabi bin Sulaiman al-Marawi (w. 884)

Imam Ahmad bin Hanbal yang terkenal sebagai ulama hadis terkemuka dan pendiri fiqah Mazhab Hanbali, juga pernah belajar Imam Syafii. Selain itu, masih banyak ulama-ulama yang terkemudian yang mengikuti dan turut menyebarkan Mazhab Syafii, antara lain:

Peninggalan

Imam Syafii terkenal sebagai perumus pertama metodologi hukum Islam. Usul al-Fiqh (atau metodologi hukum Islam) tidak dikenal pada masa Nabi dan sahabat, melainkan ilmu ini baru lahir setelah Imam Syafii menulis Ar-Risalah. Mazhab Syafii umumnya dianggap sebagai mazhab yang paling konservatif diantara mazhab-mazhab fiqah Sunni lainnya, dimana berbagai ilmu keislaman telah berkembang berkat dorongan metodologi hukum Islam dari para pendukung mazhab ini.

Karena metodologinya yang sistematis dan tingginya tingkat ketelitian yang dituntut oleh Mazhab Syafii, terdapat banyak sekali ulama dan penguasa di dunia Islam yang menjadi pendukung setia mazhab ini. Di antara mereka bahkan ada pula yang menjadi pakar terhadap keseluruhan mazhab-mazhab Ahli Sunah Waljamaah di bidang mereka masing-masing. Saat ini, Mazhab Syafii diperkirakan diikuti oleh 28% umat Islam sedunia, dan merupakan mazhab terbesar kedua dalam hal jumlah pengikut setelah Mazhab Hanafi.

HOBIKU

Sebenarnya aku punya banyak hobi dan kegemaran. Hobi yang paling aku suka ialah tidur.. hehe.. makan pun hobi utama aku juga. Aku ni sukalah juga membaca walaupun malas juga, jarang sangat lelaki yang suka membaca macam wanita melainkan ia seorang pemimpin, pelajar cemerlang, yang masuk usrah dan jemaah, pengkaji, editor dan beberapa individu lagi. Aku juga minat bermain badminton, ping pong, bola sepak pun minat juga main. Aku suka pada program outdoor, seperti jungle trakking, mendayuh, berkhemah dan lain-lain lagi.

MAKANAN KESUKAANKU

Aku ni banyak makan, sebab itulah bakal isteriku nanti mestilah seorang yang pandai masak. Makanan yang aku suka ialah, nasi kerabu tapi tak makan kerabu, nasi dagang, nasi ikan goreng panas bersama budu pun aku suka sangat2. Aku taklah memilih sangat tentang makanan ni, yang penting halalan thayibban.

IDOLA AKU

Sebenarnya aku punya ramai idola didalam hidupku. Yang penting ialah idola kita semua Iaitu Nabi Muhammad SAW yang kita kagumi. Semua ulama dan individu yang mengikuti jejak langkah Rasulullullah SAW adalah idolaku.

PENUTUP

Sebenarnya banyak lagu yang aku nak beritahu, tapi aku juga ada rahsia hidup yang tidak dapat untuk dikongsi secara umum. Semoga kita semua dirahmati oleh Allah didunia dan akhirat.

SALAM TAARUF DARIKU,

Al-Faqir wa Haqir ILALLAH,

SHAMSUL ANUAR AHMAD

~ oleh ANUAR AHMAD di Mei 7, 2009.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: